Základní metody pro využití herních principů v marketingu, aneb kdo si hraje, toho firma ocení!

V minulém článku  jsme si představili gamifikaci a přesvědčili jsme se, že hraní nás baví i v dospělém věku. Ukázali jsme si, že společnosti jako Starbucks či Nike umí tento způsob využít a nyní se zaměříme na hlavní gamifikační principy.

Efektivní hry mají pevně určená pravidla, která hráč musí dodržet, aby se přiblížil k vysněnému cíli. Jak ale vůbec zavést herní prvky do neherního prostředí, aby fungovaly? Existuje řada metod, které si dnes představíme.

Aplikace se postupně vyvíjí se zkušeností a oddaností uživatele

V klasických hrách uživatelé nejprve projdou krátkou instruktáží, postupně objevují základy hry a následně se zvyšující se její náročností přivykají hernímu prostředí. Zásadní je si uvědomit, že uživatelé a příznivci vaší značky jsou na začátku také objevitelé, kteří zkoumají základní praktiky a bonusy, které mohou získat, a je nutné jim prvotní krůčky maximálně zjednodušit.

Omezené zdroje

Hry často obsahují jen určitý počet zdrojů, které hráč využije podle své taktiky a na základě jeho rozhodnutí se hra následně vyvíjí. Často je prostředkem ve hře měna nebo jiné alternativní platidlo, prostřednictvím kterého se hráč snaží například vybudovat nejlepší město nebo koupit rychlé auto, díky tomu může pak zvítězit nad ostatními soupeři.

 Tento princip využívá Tinder, ve kterém má každý uživatel jen omezený počet Super Like. Tato skutečnost vede hned k několika důsledkům. Lidé se přihlašují do aplikace každý den, aby této možnosti využili a součastně kvůli jejich omezenému počtu hodnotí ostatní uživatele s větší rozvahou. V případě zájmu aplikace obsahuje rozšiřující nabídku, kdy je možné si další Super Like zakoupit.

Cíl gamifikační metody

Čeho chceme docílit, když aplikujeme herní prvky do neherního prostředí? Jakým způsobem chceme, aby se zákazník choval? Jaký odměňovací systém zvolíme, abychom zajistili oddanost uživatele? Odpovědi na tyto otázky jsou zásadní při zavádění gamifikace.

Když se zákazník chce podělit o svůj výsledek

S úspěchem je příjemné se pochlubit. Dopřejte to i svým zákazníkům a tím nenásilnou cestou rozšíříte povědomí o své značce, jako to například učinil již v minulém článku zmiňovaný Nike+ Run Club.

Přidaná hodnota

Jakmile hráč získá ke hře osobní vztah, je vyhráno. Stačí přidat personifikující prvky, které jsou schopny vytvořit kladnou emoci u zákazníka. Povzbuďte jeho kreativitu, nechte mu pocítit jeho vlastní originalitu a jedinečnost, pak bude se značkou více propojen. Příkladem nám může být aplikace Forest, jejímž cílem je motivovat k efektivnímu chování. Čím více aplikaci používáte, tím více vám dovolí vlastní jedinečné úpravy.

Dalším typickým příkladem je Coca-Cola. I když se jedná o celosvětovou značku, tak její segmentace trhů je veliká. Snaží se, aby každá kampaň dokázala v dané zemi kladně korelovat s hodnotami místních obyvatel. V Japonskou, kde se těší velké oblibě avataři, firma na nic nečekala a umožnila svým zákazníkům si svého vytvořit. Naopak v Jižní Koreji zvolila strategii, kdy své zákazníky vybízela k tančení. Pokud přijali výzvu, byli odměněni zdarma studeným nápojem.

Jaké gamifikační principy jste již vyzkoušeli? Dejte nám vědět do komentářů. :)

Tereza Káčerková

Zdroje a více informací najdete na:

1) http://360connext.com/the-gamification-of-experience/

2) http://www.needlestrategy.com/5-psychological-principles-drive-successful-gamification/

3) https://www.yotpo.com/blog/how-to-drive-long-term-engagement-with-gamification/

4) https://www.simplyzesty.com/blog/article/november-2011/coca-cola-s-happiness-quest-brings-qr-codes-gamification-to-vending-machines

5) http://www.coca-colacompany.com/stories/coca-cola-vending-machine-gets-people-to-bust-a-move

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>