Co se naučí zákazníci v mládí, v marketingovém světě jako když najdeš!

Jak zaujmout zákazníka, aby se stal oddaný značce a nehledal alternativu? Lze najít řadu způsobů, jak toho docílit. My si představíme jednu, která se stává stále oblíbenější.

V marketingu se prosazuje technika používání herních principů v neherním prostředí, jako jsou mobilní aplikace nebo webové stránky. Motivací pro firmy, které využívají výše popsanou gamifikaci, je často získání loajálních zákazníků a zachycení pozornosti širšího publika.

Z dětství si odnášíme radost a vášeň k hrám jako takovým díky zážitkům, které jsme během nich získaly. Není velkým překvapením, že firmy které sází na sběratelskou vášeň jako sbírání bodů a rivalitu mezi jednotlivci, jsou následně odměňováni jejich věrností. Dá se říci, že se jedná o jednoduchý způsob, jak u zákazníků vypěstovat zvyk a posléze závislost na dané značce.

V České republice se gamifikace zatím nejvíce viditelně projevuje na slevových portálech, kdy uživatelé vidí časový odpočet do konce nabídky a jsou nuceni k rychlému rozhodnutí, které musí učinit, pokud chtějí daný produkt získat.

Ze světových kampaní můžeme zmínit hned několik příkladů potvrzujících, že zmíněná metoda se vyplácí:

Když miluješ Starbucks, tak Starbucks tě také miluje

Filozofií této firmy je zaměření se na osobní servis pro zákazníky a hlavně navození dobré atmosféry, která má být zajištěna příjemným prostředím. Spotřebitelé nejen díky nim, ale také Wi-Fi připojení zůstávají déle a postupně k firmě získávají osobní vztah.

Značka využívá klasických herních principů jako registrování do systému a za každý nákup zisk několika hvězdiček nebo-li bodů, které jim přináší další benefity, jako kávu zadarmo, narozeninový dárek nebo speciální nabídku. I v této hře zákazník může dosáhnout několika úrovní. Čím častěji navštěvuje kavárnu, tím více je oceněna jeho oddanost. Úspěch tohoto principu potvrzují statistiky, které ukazují, že týdně se ke kávovým nadšencům přidává přes 80 000 lidí a každý třetí návštěvník Starbucksu již tuto kartu vlastní.

(Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=-FalnLT5irs)

Když běháš, tak jedině s Nike

Dalším úspěšným příkladem je společnost Nike. Díky jednoduchému gamifikačnímu principu se jim zvedl podíl na trhu s běžeckou obuví. Firma motivuje klienty, aby byli aktivní a zaměřili se na svoje fyzické zdraví. Proto vytvořila aplikaci Nike+ Run Club (dříve Nike+), která zachycuje vzdálenost, rychlost a čas, které každý uživatel dosáhl. Samozřejmě nechybí možnost pochlubení se svými výsledky kamarádům, jak už to u her bývá.

Společnost rázem začala sdružovat nadšence, kteří společně oslavují zdravý životní styl a navzájem se i v něm utvrzují. Zákazníci už uběhli přes 900 miliónů mil, které svědčí o úspěchu a využívání aplikace.

Z výše popsaných příkladů vyplývá hned několik základních zásad, které je dobré při zavádění gamifikace dodržet. Je potřeba poznat svoje zákazníky a jejich potřeby a podle toho určit herní princip. Dále je dobré si vzniklý herní princip vyzkoušet na vlastní kůži a na základě poznatků systém vylepšovat. Ze začátku je důležité spotřebitele motivovat, aby se zapojili do hry a hlavně v ní pokračovali.

Tak vzhůru do hraní!

Tereza Káčerková

Zdroje:

1)https://www.forbes.com/sites/theyec/2017/06/22/how-to-add-gamification-to-your-marketing-strategy/#76c80c155b3b

2) https://www.learndash.com/successful-gamification-case-studies/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>