storytelling

Jak vám vyprávění vtipů pomůže v rozvoji sebe sama?

Každý z nás je vypravěč. Příběhy jsou všude kolem nás. Reklamní sdělení, vtipy i pouhá otázka, co jsi včera dělal, to všechno jsou impulzy k vyprávění příběhů. Jak tuhle lidskou přirozenost využít v pracovním procesu? Jsou dobří vypravěči úspěšnější?

Říká se, že život začíná tam, kde končí komfortní zóna. Překonávání této magické hranice nemusí být snadné, vždy nás ale posune dál. Pojďme se podívat na to, jaké máme možnosti stát se lepším vypravěčem.

Běžte do divadla

curtain-2106522_1280

Řadu potenciálně výborných vypravěčů může nastartovat divadlo a herecká improvizace. Možná máte pocit, že s vaším byznysem to nemá nic společného a divadelní představení si užijete pouze z pohodlného sedadla v roli publika. Postavíte-li se ale sami na prkna, která znamenají svět a budete čelit svému strachu, brzy ucítíte blahodárný vliv herecké exhibice na vaši spontánnost a komunikaci.

Třeba v Brně pořádají kurzy zaměřené na improvizaci a storytelling lidé kolem skupiny Hraj divadlo. U nich se můžete přihlásit na krátký kurz a vyzkoušet si, jestli je tato cesta seberozvoje určena právě pro vás. „Každá skupina je jiná. To, co mají všichni společné, je chuť na sobě pracovat a užívat si života,“ odpovídá Martin Přibyl ze skupiny Hraj Divadlo na otázku, jací lidé se na kurz obvykle hlásí. Příběh je podle něj mocným nástrojem, který nikdy nevyjde z módy. „Každý, kdo potřebuje komunikovat s ostatními lidmi a získat jejich pozornost, může využít výhod storytellingu – ať už při jednání s klienty, na přednášce nebo třeba na rande,“ upozorňuje.

The hero’s Erasmus+ journey

Příběhy nás provází celý život. Přemýšleli jste ale někdy o tom, jestli existuje příběh, který se vyskytuje ve všech kulturách na světě? Joseph Campbell to udělal a objevil strukturu, kterou lidstvo začalo používat nezávisle na sobě v různých koutech světa. Věřte nebo ne, model označovaný jako The hero’s journey následují úspěšné příběhy i dnes. Jsou to právě ty příběhy, které milujeme a sledujeme znovu a znovu dokola.

Na počátku je hrdina. Ten žije klidným životem až do chvíle, kdy přijde volání po dobrodružství. Vydává se na cestu, která mu změní život. Nikdy v tom ale není sám a stejně jako Frodo, Harry Potter nebo třeba Luke Skywalker má každý hrdina svého mentora. Je vám to povědomé? Spousta úspěšných příběhů na tomto modelu totiž staví.

Chcete-li zažít svoji vlastní hrdinskou cestu, můžete začít tím, že se přihlásíte na tréninkový kurz Erasmus+. Třeba budete mít štěstí a potkáte se s vášnivým milovníkem příběhů všeho druhu, trenérem aktivním v oblasti neformálního vzdělávání, facilitátorem a konzultantem jménem Carmine Rodi Falanga. „Každý se může ve vyprávění příběhů zlepšovat, lze k tomu využít různých nástrojů a technik. Stejně jako hudba i příběhy mají svá pravidla,“ povzbuzuje. Storytelling má podle něj mnoho podob. Podívejme se například, jak využila storytelling v Americe společnost Coca-cola. „Největším strachem lidí je podle mě pocit, že je budou ostatní soudit,“ říká Rodi Falanga. Vyprávěním příběhů údajně odhalujeme část sebe, svoji kreativitu, nápady a hodnoty. „Kdo se bojí být souzen nebo udělat chybu, nikdy nevymyslí nic nového,“ dodává.

Učte se online

Vzdělávat se, inspirovat a stát dobrým vypravěčem mohou pomoci i online kurzy. Učit se lze v jejich rámci od velezkušených vypravěčů. Online kurz zaměřený právě na storytelling nabízela zdarma třeba společnost Pixar. Dozvíte se v něm, jak vymýšlí příběhy profesionálové a navede vás na způsob, jak můžete o příbězích vlastně přemýšlet. Inspirativní videa jsou přitom proložena praktickými aktivitami, jež vám ukážou, co dělá příběh příběhem, který bude publikum milovat.

Popusťte tedy uzdu fantazii a vyprávějte příběhy, které bude radost poslouchat. Třeba na nejbližší poradě.

 

Vanda Adlerová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>