zajaci
Zdroj: www.zajicivkrabici.cz

Zabalit svůj business do krabičky: Jak fungují e-shopy s „boxy“

V zahraničí ten boom přišel už před pár lety, do České republiky o několik měsíců později – krabičky, ve kterých nevíte, co je v nich ukryto. Zkrátka pošlete peníze a už jen napjatě čekáte.  Úspěch těchto boxů potvrdil, že lidé (a ženy zejména) milují překvapení – a dokonce jsou za ně ochotni zaplatit. Přesto byla po několika letech většina těchto projektů ukončena. Některé firmy se ale drží stále. Co je příčinou jejich úspěchu a jak hodlají postupovat do budoucna? Udrží se stávající koncept nebo bude nutná jistá obměna?

Kdo se alespoň trochu pohyboval v blogovém světě, zaznamenal, že mnoho tzv. beauty blogerek a vlogerek propadlo kosmetickým boxům. Ladybox, Senzabox – později sloučeny do jednoho – zaplavovaly od roku 2012 každý měsíc české vody internetu, na což reagovala i část čtenářské základny. Postupem času ale začaly tyto boxy poměrně nudit – objevovaly se v nich převážně známé značky, příliš vzorků a neatraktivních produktů. V březnu 2015 pak firma na své facebookové stránce uvedla: „Práce na Ladyboxu nás velmi bavila, ekonomicky jsme však nedosáhli stanovených cílů. Bohužel lokální trh byl pro nás příliš malý, propojit očekávání zákaznic a kosmetických značek nebylo možné a nákupní zvyky a chování zákazníků byly jiné, než jsme očekávali…“ Na rozdíl od amerického BIRCH BOXu, který české zakladatele inspiroval, tedy neměl Ladybox příliš dlouhou životnost.

S velmi podobnou myšlenkou přišla už v roce 2014 i drogerie Dm, jež je se svými Dm boxy úspěšná i dnes. Oproti svým českým předchůdcům pojímá Dm své krabičky spíše jako hru – počet boxů je omezen a vy máte možnost některý „vyhrát“, resp. můžete získat možnost si ho koupit. Původně za nepříliš velký obnos peněz, dnes za určitý počet věrnostních bodů. Zda je atraktivní dobrodružnější forma získávání nebo spíše cenová dostupnost zůstává otázkou. „Trošku mě tento zimní box nudil (…) Za 200 bodů (což jsou utracené 4 tisíce!) to není zase až tak špatné. Kdybych měla za takový box platit, tak si to pro příště dvakrát rozmyslím,“ shrnuje dojmy z posledního boxu blogerka Primadonna Girl.dm box

Zdroj: https://www.dm-drogeriemarkt.cz/cz_homepage/active_beauty/aktualni_vyhody/muj-dm-box/

Krabice plné překvapení ovšem nejsou pouze doménou kosmetiky. V současné době je více boxů orientováno na gastroscénu. Na českém trhu působí např. Dvě deci, Zajíci v krabici či Brandnooz box. Každý nabízí a slibuje něco jiného a má odlišně pojatý marketing – zdá se, že ale prosperují.

Díky zásilkám od Dvě deci, dceřiného projektu Le PetitBallon, můžete každý měsíc obdržet 2 lahve vína. Projekt Dvě deci cílí na vychutnání si požitku z vína, na rozšíření povědomí a na zážitky. Vybere si jak laik, tak znalec, přesto je ovšem z webu i diskuzí patrné, že velká část objednávek směřuje jako dárek. Překvapit druhé a dopřát jim něco, k čemu by se sami nedostali, je tedy myšlenka provázející výběr zákazníků i úspěch firmy. dve deci

Zdroj: http://dvedeci.cz/

Zajíci v krabici jsou oproti tomu orientováni na zdravou a netradiční stravu. Každý „zajíc“ obsahuje jak slané, tak sladké suroviny i hotové výrobky, které na trhu nejsou běžně k dostání. „Ze začátku jsme vybírali hlavně české výrobce, ale možnosti se už trochu vyčerpaly, a tak pátráme i v zahraničí,“ vysvětluje Petra Šťastná stávající koncept Zajíců v krabici. Svůj úspěch vidí zejména v kvalitě zásilek a služeb. Popírá, že by byl český trh pro projekty tohoto typu příliš malý, naopak určitou lokálnost vnímá jako nezbytnou k udržení kvality. Zároveň dodává, že není možné provozovat Zajíce jen za účelem co největšího zisku bez nějaké hlubší vize a zájmu.

Úspěšným tahem pro Zajíce v krabici bylo i otevření e-shopu, kde je možné objednat položky z minulých zásilek. Sama Petra Šťastná potvrzuje, že zdrojem expanze firmy je především e-shop. Stejně jako u jiných projektů je i zde riziko rychlé vyčerpatelnosti možností, co umístit do krabiček. Přestože však v květnu 2015 avizovali v rozhovoru pro my89.cz Zajíci v krabici určité změny, zůstala zatím stávající koncepce zásilek zachována. Petra sice přiznává, že o určitém ozvláštnění stále uvažují, je to však stále odsouváno.zajacikovia

Zdroj: http://www.zajicivkrabici.cz/

Oproti tomu Brandnooz Box, který Petra ze Zajíců v krabici jako konkurenci nevnímá, cílí na méně specifickou skupinu zákazníků a dodává potraviny a nápoje větších výrobců. Součástí marketingové taktiky je i zvýhodněný blogerský klub, díky kterému je možné na youtube.com spatřovat tzv. „unboxingy“ i této firmy. Jelikož však Brandnooz odesílá i zboží, které je běžně k dostání a se kterým se těžko ztotožní nějaká více vyhraněná kategorie zákazníků, jsou tyto recenze stále častěji neutrální až negativní.

Děkuji Petře Šťastné za milý a přínosný rozhovor a blogerce Primadonna Girl za poskytnutí souhlasu k citaci.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>