Zdroj: biatlon.cz
Zdroj: biatlon.cz

MISS POPULARITA: BIATLON

Na čí dres natisknout logo své společnosti, aby to vidělo co nejvíc fanoušků u televize? Napadá vás: na fotbalistův? Že fotbal je přece nejoblíbenější? Že na kopání do míče se u nás v televizi kouká nejvíc lidí? Popravdě: špatný odhad. Fotbal to již není. Vsaďte si raději na lyže a malorážku na zádech – teď u nás frčí biatlon (běh na lyžích a střelba k tomu).

Je to pravda: zatímco třeba na zápasy s českou fotbalovou reprezentací kouká normálně takových půl milionu diváků a méně, na biatlonové drama to v právě uplynulé sezóně bývalo běžně až o dvě stě tisíc lidí víc (a někdy dokonce přes milion). Celosvětově je pak biatlon po sjezdovém lyžování druhým nejsledovanějším zimním sportem (v Německu k televizím stabilně usedají čtyři miliony lidí). U nás si tak dobře vede nejspíš kvůli dobrým českým výsledkům. Ale proč to tak je, to pro nás tak důležité není – berme to jako fakt. Otázka spíš zní: jak ten nárůst (před deseti lety to bylo pouhých 20 tisíc nadšenců) využít.

V roce 1974 Německem znělo: „Reklama na lidech je nemorální a sportovně neetická, živé reklamní sloupy škodí pohledu na sport a jeho společensko‐politické pozici, svádí ke korupci a úplatkům.“ Veřejně tak byl odsuzován jakýsi jelen s křížem mezi parohy, kterého si na dres nechali natisknout fotbalisté 2. německé ligy výměnou za nějaký ten peníz do kapsy a asi láhev Jägermeistera do ruky. Prý to byl úplně první případ, co mohli diváci vedle čísla a jména na zádech vidět na úboru i něco jiného. A asi to bylo šokující, možná nemorální. Dnes ale normální, že? Ano. V každém sportu.

jager

Zdroj: Twitter Jägermeister UK

Stejně tak i v biatlonu. Již jen z jediného záběru kamer v televizi poznáte, jaká automobilka dodává transportní flotilu a u koho si koupit nový zahradní domek. Jestli byste ale na hrudích biatlonistů chtěli mít logo výrobku svého, promyslete si to pořádně dopředu: kontrakty na právo ukázat se takto světu jsou uzavírané třeba 6 let dopředu. Nemluvě ani jak hluboko do kapsy byste museli sáhnout.

Jak se tedy svézt na biatlonové vlně popularity, když nemáte na to stát se hlavním sponzorem platit Biatlonové unii jako celku? Rada je prostá: nesnažte se ukořistit vysílací čas, ale pouze toho usměvavého a namakaného sportovce. Do ruky mu vrazte šampon a nechte promluvit přímo jeho! Přesně toto udělal třeba Head&Shoulders s jedním z nejlepších biatlonistů světa, nejen doma milovaným Norem Emilem Hegle Svendsenem. Tedy, skoro přesně…

Což mimochodem, Emil je kluk trénovaný, tak když budete potřebovat, zvládne i dlouhé herecké scény.

V českých vodách si nadšení okolo biatlonu všimli také. Třeba Hamé sponzoruje českou reprezentaci již delší dobu. Na oplátku nechce po sportovcích nic jiného, než pár sedů lehů a úsměv do kamery.

Že si vsadit na jednotlivé sportovce, respektive reprezentace, se vyplatí, ukazuje i jejich oblíbenost. Jestli jako hodnotící kritérium mohou být fanoušci na Facebooku, Ondřej Moravec jich má k dnešnímu dni 101 028. Jen asi o dva tisíce méně, než legendární Jarda Jágr. A mít takového idola českých srdcí s vaší paštikou v televizi, s tím se již dá pracovat. Využít sportovce v reklamě u nás samozřejmě není žádná novinka (vybavíte si již zmíněného Jardu, jak si v roce 1998 trhal malý kousek americké žvýkačky, když měl hlad, a velký, když se potřeboval soustředit?), ale měnit se mohou jednotlivé sporty, ze kterých je společnosti budou verbovat. Momentálně se na vlně veze biatlon. Jak ještě dlouho? Nikdo neví. Ale minimálně teď se může vyplatit spíš než na fotbalový míč nechat si logo nalepit na tu biatlonovou malorážku.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>