11660114_10203959736824617_1671477212_o

Promeditujte se k lepší efektivitě a klidu

Západní svět se nám může zdát skvělý. Především co se týče technologií, ohromných možností a materiální nabídky. Člověk v tomhle systému ale většinou hraje především roli konzumenta. Stále více je zdůrazňována naše materiální stránka, naopak duchovní život a zdraví se může zdát upozaďováno. V poslední době si ale společnost postupně začíná uvědomovat své jednostranné zaměření a snaží se hledat vyvážený přístup k životu. Jedním z východisek je i metoda Midnfulness, tedy snaha  propojení moderního člověka se starověkým čínským učením. Tu v poslední době často využívají nejen jednotlivci, ale i velké firmy po celém světě. 

Jak zmiňuje magazín HR forum, do svého programu zahrnuje Mindfulness čím dál více velkých firem. Například firma Intel pro své zaměstnance nabízí školení zdarma. Google je okolo svého sídla v Kalifornii obklopen meditačními zahradami a klidnými meditačními místy. Mají zaměstnancům pomoci zklidnit mysl a prohloubit soustředění. V knize zabývající se touhle problematikou, Mindfull Leader od Maria Gonzalez, je uvedena spousta firem, které metodu využívají. Jsou mezi nimi zvučná jména jako Procter a Gamble Unilever, McKinsey and Co.

Mindfulness neboli všímavost , bdělost, uvědomění je v podstatě metoda zabývající se výukou meditace. Zakladatel Jon Kabat-Zin jej definuje jako „účelové zaměření pozornosti v přítomnosti, aniž by ji měl potřebu soudit“. Být extra vytížený totiž není vždy v souladu s efektivitou a produktivností. Hlavní myšlenka spočívá v tom, žít tady a teď, vědom si sám sebe i ostatních a světa kolem sebe. Člověk, který prošel tréninkem, by se měl umět podívat s nadhledem na své pocity a lehce usměrňovat jakékoli negativní myšlenky. Není tolik roztržitý a dokáže se více soustředit na věc, kterou v přítomnosti dělá. Ten, kdo na schůzce či konferenci přemýšlí o jiném projektu nebo odepisuje na e-maily těžko dobře vstřebá informace a bude efektivně komunikovat o diskutovaném.

 

5 pravidel, jak zařadit Mindfulness do svého pracovního života

  1. Denní praxe

Musíte si pravidelně každý den pro meditaci vyčlenit alespoň 10 minut. Začněte tím, že si budete uvědomovat, jak se cítí opravdu každá část vašeho těla. Postupujte pomalu od chodidel nohou až po hlavu. Často jen uvědomění si napětí v některé části těla navodí hluboký relaxační účinek. Soustřeďte se na svůj dech. Je jasné, že vám bude na mysl přicházet spousta myšlenek. Nesuďte, uvědomte si je a vraťte se ke svému dechu. Nezápaste se svojí myslí, která bloudí v tématech od večeře po nesplněné úkoly. Přicházející myšlenku přijměte a vraťte se do současnosti. Myšlenky přicházejí a odcházejí, to je část lidského bytí. Denní meditační praxe ve skutečnosti mění strukturu mozku.

  1. Najděte svůj uvolněný rytmus dechu

Spočítejte, kolikrát se nadechnete v jedné minutě, když jste uvolněni. Posléze tento počet dechů využijte, když se budete cítit pod tlakem. Dýcháním můžete mysl zaměřit na přítomnost. Věnujte uvědomění si dechu pozornost před důležitou schůzkou, nebo když máte pocit silných emocí.

  1. Slibte si, že alespoň jednu činnost denně budete dělat bděle a všímavě

Ať už je to čekání na vlak, chystání čaje nebo kopírování papírů. Cokoli děláte, chyťte příležitost všímat si u toho svých myšlenek, pocitů na mysli i v těle a světa, který vás obklopuje. Žijte v přítomnosti.

  1. Komunikace s druhými

Stejně tak se zkuste soustředit na lidi, se kterými hovoříte. Nemyslete na to, co ještě musíte udělat, nebo co jim řeknete, až domluví, když vám svěřují své problémy. Zaměřte se na osobu, která před vámi stojí tady a teď. Vnímejte své pocity, myšlenky, vjemy, zatímco budete poslouchat. Mnohem více pak dokážete druhé osobě porozumět. Tohle může být zvláště účinné při náročných a citově vypjatých konverzacích na pracovišti.

  1. Pročistěte si hlavu procházkou. A neberte si telefon

Pokud je to možné, dejte si pauzu v parku nebo někde v přírodě. Věnujte pozornost vaší chůzi zpomalením tempa více než obvykle a uvědomujte si dotek plosek nohou se zemí. Jasně si uvědomujte, jak se cítíte vy a jak se cítí vaše tělo.

Svět se ubírá sofistikovanějším směrem

Svět se ubírá jiným směrem, než jak panovaly představy před dvaceti lety, o městech plných vznášedel a obsluhujících robotů. Technologie zjednodušují každodenní život. Máme ohromnou škálu možností a informací, o kterých si mohli naši předkové nechat zdát. Ale co s tím? S velkým výběrem možností přichází dilema volby. A člověk musí vědět přesně, co chce, aby se v tom zmatku neztratil. A tak s rozvíjejícím se moderním světem lidstvo hledá balanc v návratu ke svému původu, svému jádru, nebo chcete-li, k vlastní duši. Obrázek typického vytíženého podnikatele, jednou rukou vyřizujíc telefonní hovor a druhou rukou odepisující na e-mail jednoduše přestává být cool.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>