albanie4

Jan Balák: Chceme zažít pocity dávných objevitelů

Novodobý dobrodruh a cestovateľ Jan Balák sa rozhodol stráviť leto naozaj netradične. Založil dobrovoľnícku iniciatívu Albánská výzva, ktorá zastrešuje viacero projektov zameraných na rozvoj upadajúcej albánskej dedinky Curraj Eperm. Do Albánska spolu s ním v Auguste pocestuje viac než stovka dobrovoľníkov, ktorí na mieste vyznačia turistické chodníky, postavia dva mosty, ale napríklad aj malú elektráreň.

Aké sú vaše doterajšie cestovateľské skúsenosti?

Poprvé jsem vyjel z ČR až v sedmnácti. Osmnáctiny jsem slavil v Oxfordu dnes je mi 25 a procestoval jsem téměř celou Evropu a jižní Asii. Nejraději mám země, do kterých se lidé bojí jezdit z důvodu špatného mediálního obrazu. Takovými zeměmi jsou třeba Írán, Pákistán, Indie anebo Rusko. Já na tyhle země nedám dopustit a těším se, až se sem znovu podívám, nejen že jsou pohostinné, ale navíc velmi levné.

Založili ste Spolek pro povznesení údolí Curraj Eperm a v Albánskych horách ste sa rozhodli vyznačiť 130 km turistického značenia. Čo vás k tomu viedlo?

Albánii jsme si na předchozích expedicích velmi oblíbili kvůli její nádherné velehorské přírodě a přišlo nám škoda, aby se takhle krásné místo jako je Curraj Eperm vylidnilo, i když má potenciál k tomu, stát se atraktivní turistickou destinací.

Prečo práve Albánsko a Curraj Eperm?

V Evropě je dnes těžké najít místo, kam byste mohli vyrazit jako první turisté v historii. V Albánii taková místa ještě jsou, a proto jsme vyrazili právě sem. Chtěli jsme zažít pocity dávných objevitelů. Curraj Eperm je logickou volbou pro náš dobrovolnický projekt, protože se jedná o regionální centrum a významnou křižovatku horských stezek z Thethu, Valbony a od Komanské přehrady a přitom se sem nedá dojet žádným motorovým vozidlem, a proto se nestane v budoucnu terčem nájezdů „alkoholuchtivých“ turistů, kteří by tohle místo zničili.

Koľko ľudí je do Albánskej výzvy zapojených?

Do Albánie s námi v létě vyráží 107 lidí, dalších asi 50 lidí nám pomáhá s přípravami v ČR na Slovensku a v Polsku. Odhadujeme, že v létě přijedou ještě desítky dalších lidí jako turisté.

Nejbližší obchod je den cesty na koni

Takejto rozsiahlej akcii určite musia predchádzať veľké prípravy. Čo všetko to obnáša?albanie2

Největším problémem je jednoznačně logistika. Curraj Eperm je jednou z nejnedostupnějších osídlených oblastí v Evropě. Kdo se sem chce dostat musí z nejbližšího města absolvovat prvně 55 km po rozbité cestě autem, pak asi 40 km parníkem po Komanské přehradě a posledních 13 km přes hory pěšky nebo na oslovi. Žádná silnice sjízdná autem sem nikdy nevedla. Protože tu budeme mít trvale asi 70 lidí musíme vynést výše popsaným způsobem asi 1400 kg potravin, což na oslech není jen tak. Kromě jídla vezeme ještě spoustu dalšího vybavení včetně např. 15,5m dlouhého mobilního mostu, 3 solárních elektráren a výbavy na vybudování kompletního zázemí. Vše je třeba předem připravit a odzkoušet v ČR. Na nic se nesmí zapomenout, protože nejbližší obchod je den cesty na koni.

Ako reagujú Albánci na vaše aktivity?

Obvykle nadšeně. Albánská vláda se o tuto oblast nikdy nestarala a co si místní vesničané nezařídili sami, neměli. V oblasti není živobytí, není tu elektřina, silnice, most, vodovod, mobilní signál je jen na kraji vesnice. Ti, co neodešli, se těší, že díky nám budou mít možnost živobytí díky turistickému ruchu jako je tomu ve vedlejších údolích Theth a Valbona a na Komanské přehradě.

Čo všetko v Albánsku plánujete?

Plánujeme stavbu dvou mostů, založení turistické základny, zapojení místních do služeb turistům, opravu místního kostela, průzkum terénů pro kaňoning a via ferraty, tvorbu první použitelné turistické mapy oblasti a hlavně vyznačení více jako 100 km turistických stezek, bez kterých není možné se v místním extrémě složitém terénu vůbec orientovat.

Státní dotace zásadně odmítáme

albanie3Z čoho tieto aktivity financujete?

Zásadně odmítáme jakékoliv státní dotace z ČR, Albánie i EU. Kdybychom je vzali vedlo by to pouze ke korupci a byrokracii a ani naši dobrovolníci ani Albánci by si našeho díla nevážili. Každý z účastníků přispěl na projekt asi 1000 Kč, další peníze jsme získali od známých apod. Protože si vše zařizujeme sami užijeme si spoustu zábavy a načerpáme nové zkušenosti a ještě ušetříme, například při výrobě mostu na zahradě v Sokolnicích nebo testování solárních elektráren. Uspořádali jsme benefiční varhanní koncert, abychom získali peníze na opravu kostela. Na turistické stezky jsme rozjeli fundraisingový projekt na Startovači, kde nabízíme jednotlivé kilometry turistických stezek k adopci. Pokud chcete, můžete nás podpořit, a přijet se podívat na „svůj“ kilometr turistické stezky.

Čoho sa najviac obávate?

Rozpadu kolektivu. Snažili jsme se náš projekt otevřít co největšímu počtu lidí a nelze vyloučit, že někdo bude mít problémy s místními životními podmínkami, navzdory tomu, že většina z účastníků má zkušenosti ze skautských táborů. Curraj Eperm je ale úplně něco jiného. Tady jsme technologicky na úrovni roku 1850 a v případě problémů nemůžete jen tak nasednout na vlak a odjet domů. Tohle riziko nám ovšem nezabrání v tom, abychom náš projekt albanie1uskutečnili.

Akú najväčšiu prekážku ste doteraz museli v prípravných fázach projektu prekonať?

Největší překážkou byla organizace společné dopravy do Albánie. Oslovili jsme 56 autobusových dopravců, než jsme dostali nabídku, která byla pro nás akceptovatelná. Dalším krokem bylo sehnat ještě 11 aut pro dovezení zbytku lidí a materiálu, 3 lodí a 16 oslů a na vše najít finance. Politika projektu je taková, že chceme, aby si ho mohl dovolit každý, i chudý student. Cena za kterou zajišťujeme cestu tam i zpět, ubytování a stravování na místě na 3 týdny a financování našich projektů je 5500 Kč za studenta. Všichni jsme dobrovolníci a hlavním benefitem je pro nás zažít dobrodružné prázdniny, jinak by to za našich finančních možností ani nešlo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>